Skriger når han får mad og æg til børn

16. november 2008

Alder:
7 mdr.

Skriger når han får mad og æg til børn

Hej Helen,

Det drejer sig om den ene af mine små drenge, som jeg også tidligere har henvendt mig om.

Han har i lidt over 2 måneder fået andet mad end mælk og det går sådan set fint nok. Men, han er nu begyndt at skrige i vildens sky mens han skal have mad. Jeg synes at jeg har prøvet alt, og ved ikke mere hvad jeg skal gøre eller hvad der er galt. Jeg har haft ham siddende i skråstol, på skødet, ved bordet (er dog ikke så stærk i ryggen endnu, så de har ikke fået højstole endnu) og endda liggende på gulvet. Vi har også prøvet selv at give ham en ske i hånden eller en riskage eller lignende, og det kunne aflede ham i starten, men ikke mere, det samme gælder fjernsynet.

Han vil dog gerne spise, men skriger indimellem mundfuldene. Han åbner munden og sutter maden af skeen. Når han ikke vil have mere skriger han endnu mere og begynder at ryste på hovedet og holde munden lukket. Jeg har også prøvet at made ham super hurtigt, eller langsommere, men det gør ingen forskel. De har fået forskellige slags grød, mos af både frugt og grøntsager, youghurt (lidt) og en lille smule rugbrød. De kan sagtens spise mosen uden den er helt findelt. De har fået både vand og mælk i kop til maden, men vil dog helst have vand. Han synes det er rigtig sjovt at drikke vand af koppen.

De får skemad 3 gange i døgnet og bliver derudover ammet 4 gange. Det er dem selv der har sagt fra overfor amningen i løbet af dagen, således at jeg nu kun ammer om morgenen ved 7-tiden, om eftermiddagen ved 17-tiden, når de skal i seng 19-19.30 og når jeg går i seng 23-24. De får ...

Annonce

... grød/mos kl. 10-11, kl 14-15 og 18-19. Det er tit jeg bliver nødt til at vente lidt med skemåltid nr. 2, da de ikke er sultne endnu, så det kan godt blive lidt senere. Det er selvfølgelig lidt forskellig hvor meget de spiser men jeg vil tro at det er ca. 1-1½ dl.

Bortset fra skrigeriet ved madtid, så trives han fint og er meget aktiv. Han er en slank dreng og har altid været det, men jeg har dog ikke fået ham vejet fornylig. Han triller begge veje og er desuden begyndt at mave sig rundt og er utrolig nysgerrig og undersøgende, en rigtig lille pilfinger ;-). Han sover (som hovedregel) fint, både i løbet af dagen og natten. Han har endnu ikke nogen tænder, men der er måske en lille bule i den ene side i undermunden, så måske er der en på vej. Kan det være derfor han skriger sådan?

Håber virkelig du kan hjælpe mig, for jeg er ved at "gå ud af mit gode skind" da det er et skrig der "går gennem marv og ben". Han er også stadig lidt "tosset" når han spiser ved mig, og skal have sutten indimellem for ikke at skrige der, men det har jeg efterhånden vænnet mig til og amningen tager jo kun 5 min. Jeg synes også det er også synd for resten af familien at de skal høre på ham, han har jo 3 brødre som også skal være her :-). (De to store på 3 år har nu ikke klaget det store endnu, og hans tvillingebror kan jo ikke ;-), men alligevel).

Jeg har forresten også lige et andet spørgsmål angående de to store. De er meget glade for æg, og vil gerne både have spejlæg og æggemader, men hvor mange æg må børn få i løbet af en uge?

Med venlig hilsen
Grete

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor